E-sport: populariteten af professionel gaming

af | 14. august 2024

E-sport er lynhurtigt blevet en sand publikumsbasker hos diverse online bookmakere og casinoer, og i denne artikel kommer vi til at stille skarpt på hvorfor E-sport er blevet så populært, så hurtigt.

E-sport har åbnet op for et helt nyt betting-segment, og bringer spillere til bookmakerplatforme, som aldrig tidligere har bettet.

For selv de mest erfarne casino gængere, kan det være forvirrende – og i nogle tilfælde også ganske grænseoverskridende, at skulle lede efter et helt nytt casino. Heldigvis er der steder hvor du kan få hjælp, sammenligne casinoer, og generelt set lære alt hvad du har trenger å vite om nye nettcasino i Norge. Det kan være et godt sted at starte, hvis du gerne vil bette på E-sport, men ikke rigtig har den store baggrundsviden om bookmakere.

Stor tilstedeværelse på sociale medier

Gaming har i lang tid været en stor ting på sociale medier og streaming platforme, som eksempelvis YouTube, Twitch, Discord og Facebook. Særligt Discord og Twitch har siden begyndelsen været mødestedet for gamere, og i årenes løb er der blevet skabt et stærkt fællesskab. Derfor var det også relativt nemt for dette fællesskab at få fodfæste uden for de “traditionelle” gaming medier, hvor man nu finder gaming content på alle sociale medie platforme, lige fra TikTok til Snapchat – og alt derimellem.

Denne tilstedeværelse, og dette fællesskab, har været med til at sikre at gaming streamere har kunnet tjene penge på deres indhold, og har på mange måder været selve fundamentet for, at bookmakere og sponsorer kunne se, at der måske var en uudnyttet forretningsmulighed.

Bred tilgængelighed

Det er nok – trods alt – de færreste af os, der kan have en realistisk drøm om at spille fodbold på Camp Nou. Eller spille tennis i Wimbledon. Traditionelle sportsgrene har en ekstremt skarp opdeling mellem fansene og atleterne, til en grad hvor fans nærmest ingen chance har, for at kunne følge med i deres idolers fodspor.

Gaming er imidlertid væsentligt anderledes. For relativt få penge, kan du spille de samme spil, på de samme baner, og med det samme udstyr (bevares – der er måske et par hundrede tusind kroners forskel, på din computer og professionelle e-atleters rigs), hvilket gør det væsentligt lettere at identificere sig med sine idoler. Dette er én af de største selling points ved gaming kulturen, og er med til at give e-sport fans følelsen
af at de er “med”, frem for at de bare ser på.

Professionalisme

Lige siden de første Commodore 64’ere kom på markedet, har der været mere eller mindre officielle spilleturneringer. I takt med at teknologien er blevet bedre – og mere bærbar – er det kun blevet sjovere at deltage i disse turneringer, hvilket også er grunden til de store LAN parties vi så fra 90’erne og op igennem 00’erne.

Men selvom der kunne være præmier på højkant, må man nok erkende, at dette primært var for sjov. Men man kan ikke argumentere imod det faktum, at den konkurrenceprægede ånd altid har været til stede. Derfor var det også relativt nemt at skabe en professionel ramme omkring turneringerne, og omkring kulturen generelt, hvilket har ført til det høje, professionelle niveau vi ser i dag.

Sponsorer

Ingen sportsgrene på eliteniveau uden sponsorer – sådan har det altid været, og sådan vil det altid være. Selvom der er nogle indtægter ved diverse turneringer, er der ingen tvivl om, at det er sponsoraterne og reklame pengene der finansierer størstedelen af professionelle sportsgrene.

Og hvis der er én ting, sponsorer elsker, så er det at få masser af opmærksomhed, for så få penge som muligt. Derfor er det heller ikke overraskende, at sponsorer var hurtige til at få aftaler i hus, så snart de kunne se den stigende popularitet i e-sport. Sponsorer giver penge til at sportsgrene kan vokse, og her er e-sport ingen undtagelse.

Det der dog gør e-sport unikt i denne henseende er, at det er et nyt marked, med et kæmpe publikum, der i mange tilfælde er en del yngre end det man finder når det kommer til traditionel betting. Dette gav sponsorerne adgang til et helt nyt marked, til væsentligt billigere penge end de større sports events.

Gaming-kultur

Det er nok gået de færrestes næse forbi, at gaming er meget mere end bare at spille spil. Det er en kultur, og hvor næsten alle drengene i folkeskolen tidligere ville være fodboldspillere, er der nu nok en del af dem, der i stedet vil være gamere. Generelt set har gaming gennemgået en ekstrem kulturel ændring, hvor der også tidligere har været fordomme om gamere der sad i en dunkel kælder, hvor det i dag er blevet cool at være gamer.

Dette har været med til at gøre det mere “acceptabelt” – om man vil, at være gamer – og være stolt af det. Og der gik da heller ikke længe før butikkerne opdagede denne tendens, og begyndte at sælge alt fra gamer stole til gamerborde i stakkevis.